Alt kan købes for penge

30 juni, 2010 0 Af Sonia

Spanien tabte den første kamp i VM, imod al forventning. Så da vi satte os til rette for at se kampen  mod Honduras i mandags, var vi nervøse. Skulle europamestrene forlade verdensmesterskaberne efter bare to kampe?

I kampens 17. minut scorer David Villa det første mål, så er vi i salveten og ånder lettet op.  1-0, ikke ringe.

Kilde: AP

I begyndelsen af anden halvleg får vi igen nervøse knopper. 1-0 kan nemt gå hen at blive til uafgjort. Og så ville det være ude med os.

I 57. minut gør Villa det igen. Mååål og… hvad er den af? Triumferer manden ikke som en tyrefægter?

For at fejre målet gør Villa en usædvanlig gestus, noget som han aldrig før har gjort, han hilser publikum som en sejrende toreador. OK, det ser rigtig godt ud, typisk spansk, måske er det derfor, han gør det, det er måske en tribut til den tidligere Barcelona-spiller Luis Enrique, som også stoltserede over sine mål på den måde… hm.

Vi vinder kampen! Spanien går videre i VM.

Men medierne beskæftiger sig ikke nær så meget med selve sejren som med Villas tyrefægterpositur.

Sportsavisen Marca hævder, ifølge mere eller mindre troværdige kilder, at Barcelona-tilhængerne ikke bryder sig om det, på grund af den omstridte lov om at forbyde tyrefægtning i Catalonien. Men nu raser diskussionen på mange fronter – tilhængere over for modstandere af tyrefægtning, tilhængere af Cataloniens selvstændighed, nationalister, spaniolister, der er modsætninger nok at piske op.

Til syvende og sidst er det helt hen i vejret, for i det øjeblik, Villa scorede det mål, der gav landsholdet håb om at blive i VM, kredsede hans tanker såmænd om en McDonalds-reklame.

David Villa er hovedpersonen i en reklamekampagne for McDonalds, hvor han laver boldtricks med en burger-pose formet som en bold. I det øjeblik han scorer, fejrer han det ved at hilse “tilskuerne” med et McDonaldsglas i hånden muligvis på samme måde, som en tyrefægter ville hilse sine tilhængere rundt om arenaen muligvis, som Villa selv hævder, en skål til ære for tilskuerne. Kampagnens slogan lyder: Celebra igual que Villa, sus goles en SudÁfrica (Gør som Villa, når I fejrer hans mål i Sydafrika).

Spilleren scorer mål, løber rundt på banen, og hans tanker går ikke ud til de spanske tilhængere, der jubler og hopper i vejret af glæde over landsholdets sejrrige spil, mens de synger Villas navn, heller ikke til holdkammeraterne, der har kæmpet hele kampen for denne anden målchance, ej heller til familien i Asturien, der følger knægtens præstationer via TV. Nej, han holder hovedet koldt, husker, hvem der betaler ham, og fejrer målet nøjagtig som i reklamen, så dens slogan bliver opfyldt.

Vi ved jo godt, at fodbold er business, men alligevel er vi skuffede. Vi føler os jo som en nation, mens vi overværer kampen, og tænker, at dem dernede på banen er vores repræsentanter, at sejren er ærefuld for vores land, – men nu er det som et slag i ansigtet at se, at spillerne er der slet og ret for pengenes skyld, drevet af den tarveligste grådighed. Det er ikke nok med millionkontrakter hos hjemmeholdene (Villa har lige skrevet en kontrakt på 7 millioner euros om året med Barcelona), det er for lidt, at den spanske fodboldunions bonus’er for vundne kampe og målscoringer er de højeste i verden, nej, nej, man må holde hovedet koldt, mens det indre kasseapparat løber løbsk, fordi man fejrer sit mål på den måde, som sponsorerne har bestemt.

Alt kan købes for penge.

Til næste VM skulle vi måske erstatte nationalmelodien med “I’m lovin’ it”, men selvfølgelig kun hvis der først bliver betalt ved kasse 1.

Kilder:
http://blogs.elpais.com/trending-topics/2010/06/mcdonalds-patrocina-los-goles-de-espana.html
http://es.eurosport.yahoo.com/23062010/47/mundial-2010-carnaza-celebraciones-villa.html
http://www.puromarketing.com/9/7502/la-publicidad-salta-terreno-juego-durante-mundial-goles-villa.html
http://www.latrinchera.org/foros/showthread.php?29316-Gesto-por-celebraci%F3n-de-Gol-obra-de-Mac-Donald.
http://www.youtube.com/watch?v=px74ALDIZ1g